Maagkrampen bij het begin van een zwangerschap

Het lichaam van een zwangere vrouw zal in de loop van de negen zwangerschapsmaanden te maken krijgen met een groot aantal veranderingen. Het lichaam is om die reden dan ook voortdurend bezig om zich aan al deze veranderingen aan te passen waardoor er uiteenlopende kwaaltjes kunnen ontstaan. Niet elke zwangere vrouw heeft last van dezelfde kwaaltjes en al evenmin in gelijke mate. Het is zelfs mogelijk dat de zwangerschapskwaaltjes per zwangerschap verschillen waardoor je misschien wat eerder ongerust wordt.

Maagkrampen tijdens een prille zwangerschap

In het begin van je zwangerschap kun je te maken krijgen met brandend maagzuur en maagkrampen. In dergelijke situaties zal de zure maaginhoud terugvloeien in de slokdarm. Je ervaart dit vaak in de vorm van een lichte pijn, een branderig gevoel in je slokdarm, je keelholte of krijg je zelfs een zure smaak in je mond.

Je maag kan tijdens het begin van je zwangerschap bovendien wat vaker samen krampen. Vaak gaan dit soort klachten samen met een gevoel van misselijkheid, winderigheid, buikpijn en gerommel in je darmen. Hormonale veranderingen liggen in de regel aan de basis van dergelijke maagklachten tijdens de nog prille zwangerschap. De zwangerschapshormonen zijn bijvoorbeeld de oorzaak van een minder goed sluitende maagklep waardoor een te grote, of te snel gegeten, maaltijd voor onder andere maagkrampen kan zorgen.

maagkrampenHandige tips

Om voor een belangrijk deel maagkrampen en andere maagklachten te kunnen voorkomen tijdens je zwangerschap hebben we een aantal tips voor je op een rijtje gezet:

  • eet meerdere kleinere porties verspreid over de dag in plaats van de drie hoofdmaaltijden die je waarschijnlijk gewend bent,
  • zorg voor een maaltijd zonder veel vet of pittige kruiden,
  • beter gebruik je geen koffie, alcoholhoudende drank, koolzuurhoudende drank, kool en rookwaren,

om je maagkrampen te verlichten kun je overtollig maagzuur binden met bijvoorbeeld:

  • een paar hapjes vanillevla,
  • een beker warme melk,
  • een pepermuntje,
  • een beetje droge havermout.
  • drink niet tijdens een maaltijd om verdunning van je maagzuur te voorkomen. De vertering zal hierdoor namelijk minder goed verlopen. Bovendien kan vet gaan samenklonteren, en dus slechter door je lichaam worden opgenomen, als je tijdens een maaltijd drinkt.
  • een rijpe banaan is een natuurlijke zuurremmer en verlicht maagkrampen,
    venkelthee, pepermuntthee, citroenmelissethee en gemberthee, bijvoorkeur van geraspte verse gemberwortel, verzachten in de regel je maagklachten en verlichten doorgaans de misselijkheid in het begin van je zwangerschap.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *